right_side_white_shape
left_side_green_shape
left_side_white_shape

זה לא אני זה אתה: מה עושים עם קולגה שפשוט הורס לך את היום?

link icon
פורסם ב-30/08/16 באתר mako mako_icon

כולנו מכירים אותם - האנשים שעובדים אתכם ואתם פשוט לא סובלים. כאלו שאתם חולמים בכל בוקר שלא יגעו למשרד, ויהיה לכם סופסוף שקט מהם. כדי שתצליחו לצאת ממעגל הייאוש, כדאי שתדעו לזהות את סוגי "העובדים המרעילים" בארגון, וגם קבלו טיפים שיעזרו לכם להתמודד איתם בשלום

האם במקום להגיע למקום העבודה בחיוך, אתם מגיעים בחוסר חשק, מצב רוח שפוף ואפילו חשש, כי אתם יודעים ששוב תפגשו אותו, את הקולגה הזה שממרר את חייכם? אותו אחד שאתם שמחים בכל פעם שהוא חולה, יוצא לפגישה או סתם לחופשה ארוכה?

אם עניתם "כן", ככל הנראה פגשתם את אחד מ-6 טיפוסי העובדים הקרויים בשפה המקצועית "עובדים מרעילים" בארגון. עובדים אלה גורמים ללחץ בלתי נסבל בעבודה ו"תורמים" לכך שעובדים אחרים נעדרים ממקום העבודה, אם בשל ימי מחלה או חופשה. על פי מחקרים ימים אלו יכולים להגיע לכ-16-22 ימים בשנה.

קודם כל חשוב שתבינו שאתם לא לבד במערכה מול העמיתים שממררים את חייכם. כדי שתוכלו להתמודד עם הקולגות הבלתי נסבלים הללו, חשוב שתדעו לזהות אותם ולדעת איך להגיב כשהם מביאים אתכם לקצה.

ה-OCDיסט (העובד האובססיבי קומפולסיבי)

עובד זה יקדיש תשומת לב רבה במיוחד לפרטים ולעשיית העבודה באופן מושלם לתפיסתו. הוא לא יגלה  גמישות, ירגיש שהוא חייב להיות צודק ולנצח תמיד ויש לו נטייה לאמלל את סביבתו.

אז איך תעבדו מולו?

היו סבלניים וסובלניים - הוא יכול לעצבן גם את האדם השפוי ביותר. במקום זאת, נצלו את החוזקות שלו: תנו לו לבצע את העבודות הקשורות בפרטים הקטנים. אתם יכולים לסייע לו להתמקד אם תגדירו לו לוחות זמנים, כך הוא יוכל להגיש עבודה, גם אם היא רק "בסדר" לדעתו.

אולם מגרסתו הקיצונית יותר של ה-OCDיסט, כדאי לכם להישמר - הוא ירצה למצוא את כל שגיאותיכם ולשתפן עם החברים לעבודה או אפילו עם המנהל. הבינו כי הביקורת שלו על עבודתכם מגיעה מתוך חוסר הביטחון שלו עצמו ונועדה לספק לו תחושת עליונות. פעמים רבות אדם כזה גדל בבית ביקורתי מאוד, ולכן אל תיקחו אישית את הביקורת ואל תיכנסו לתחרות מולו. עם זאת, דאגו להדגיש את הישגיכם החיוביים בפני הקולגות והמנהל.

העובד הנרקיסיסט

העובד הנרקיסיסט רואה עצמו מיוחד ויצפה שחוקי החברה ומדיניותה לא יחולו עליו. הוא לא יהסס להשתמש בציוד משרדי שלך או להזיז דברים על שולחנך, אך אבוי אם תעז לגעת במשהו שלו. הוא יהיה חסר רגישות לצרכיך, תחושותיך או בעיותיך ואם שפכת בפניו את לבך בנוגע לבעיה אישית - הוא יגיב במשפט שאינו קשור לדבר מלבד לעולמו האישי.

קולגה כזה יתעלם מדאגותיכם ולא יהיה לו שום עניין בחייכם או בדברים עליהם תרצו לדבר. הוא יחשוב שדאגותיכם קטנוניות ועלול אפילו לנזוף בכם על בזבוז הזמן בעניין פעוט כזה. הוא לא ייתן לכם קרדיט על הדברים הטובים שעשיתם, כיוון שהוא חסר יכולת להשתתף ברגשותיכם ולראות את החיים מנקודת מבטכם. מעשיכם הטובים יאיימו עליו ויהיה לו קשה להכיר בהם, כיוון שעמוק בתוכו יחוש אשמה שהוא עצמו לא עשה אותם. העובד הנרקיסיסט מאמין כי רק אנשים מיוחדים באמת יכולים להבין אדם  מיוחד כמוהו, לכן לא יתייחס לדבריכם ועצותיכם.

איך עובדים מולו?

עליכם להבין כי לא תוכלו לשנותו, בלי קשר למה שתעשו או תאמרו. הבעיה היא אצלו ולא אצלכם, ולכן פשוט קחו צעד אחורה והימנעו ממעשים שנועדו לשנותו. כך תצאו מהאינטראקציה מולו פחות מותשים.

העובד הפסיבי אגרסיבי

העובד הזה הוא אמן בהתחמקות מעבודה, מחוקים וממחויבות. הוא לא יסיים מטלות בזמן, לא יופיע לפגישות בזמן, יאחר, לא ייקח אחריות למעשיו ויהיה דחיין סדרתי וחסר אחריות. הוא גם יטיל את האשמה על כל אדם אחר מלבד על עצמו. הוא ירבה להתלונן שלא מבינים אותו, או על יחס המנהל אליו. הוא יספר לך גם סיפורים על עובדים אחרים המקבלים תנאים מיוחדים ואותו מקפחים, או שלאנשים אחרים יש מזל טוב יותר מאשר לו.

איך עובדים מולו?

אל תיקחו אחריות על עבודתו ואל תיטלו על עצמכם מטלות שהוא צריך לבצע. כיוון שאם תתחילו לסייע לו במשימותיו, יתחילו לצפות זאת מכם. עדיף שתישארו ממוקדים בעבודתכם, כיוון שאינכם מעוניינים שהמנהל יראה בכם עובדים משתמטים מביצוע או אנשים שאין לסמוך עליהם. ב

מקום זאת, ידעו את הפסיבי אגרסיבי כי אתם מנסים לסיים את עבודתכם עד מועד מסוים, וכך תשדרו לו את המסר כי אתם מסוג האנשים המכבדים תאריכי יעד ו/או מנסים לציית לנהלים. אם יתחיל לשתף אתכם בתלונות שלו לגבי המנהלים, עדיף שלא תסכימו אתו, כיוון שיוכל להשתמש מאוחר יותר בשמכם כדי לתמוך בעמדתו.

העובד התלותי

קולגה תלותי יכול מצד אחד להיות אדם מתחשב, אמין ורגיש לצרכיכם וחבר טוב. אולם אם יחשוב כי אתם אינכם מתחשבים בו כפי שהוא מתחשב בכם, יחסיכם יתקלקלו.  

אם אתם יודעים לפרגן ולהעריך, הכל יסתדר. במקרה הגרוע ביותר, תגלו כי הוא נוטה להיות מעורב מידי בצדדים האישיים בחייכם. אם אין לכם כל בעיה עם אינטימיות, תוכלו ליהנות מחבר לעבודה. אולם לאלו החרדים לפרטיותם הוא עלול להוות בעיה. עובד כזה יכול לקשור עצמו אליכם עד כדי כך, שמערכת היחסים תהייה קרובה מידי מכדי להרגיש בה נוח.

כמו כן, יתכן וינסה לגרום לכם לקחת על עצמכם מחויבויות שונות שלו לאחר שיטען שהוא אינו מסוגל לבצען. אם תסרבו יפרש זאת כדחייה והוא עלול להיעלב באופן אישי.

איך עובדים מולו?

במקום לעשות עבורו דברים שהוא יכול לעשות בעצמו, שמרו על טון רגשי חיובי ועודדו אותו כשהוא ניצב בפני אתגר. בכל פעם שהוא מבקש להתלות בעזרתכם, תוכלו לדחות את בקשתו אם תוסיפו משפט המשבח את יכולתו לבצע את המשימה לבד. כך לא ירגיש כי אתם דוחים אותו.

העובד הפרנואיד

קולגה כזה יראה בעבודה אתכם על פרויקטים משותפים רע הכרחי. הוא יעמוד על המשמר ויתגונן מכל דבר שעלול להוות ביקורת, ויבדוק אם אתם עולים עליו באיזשהו פרמטר. אם אתם מבצעים את העבודה טוב יותר, מהר יותר או בעלי קשרים רבים יותר ממנו. הוא יחוש כי אתם רוצים לגנוב את דעותיו ולקבל קרדיט על העבודה.

איך עובדים מולו?

כיון שיחוש כי אתם מעוניינים לגנוב את דעותיו ולקבל קרדיט על העבודה שהוא עושה, עדיף שתהיו שקופים בתקשורת מולו לגבי כוונותיכם ותבהירו לו כי אתם מאמינים בנתינת קרדיט למי שמגיע לו.

העובד האנטי חברתי

היזהרו! זהו העובד המסוכן מכולם!

הוא יגרום לכם לשאת בכל עול העבודה, בעוד הוא מנצל ומתמרן אתכם. טיפוס כזה יוכל לחטט בחפציכם האישים, ללוות כסף ולא להחזיר, להשתמט ממטלות בעבודה או פשוט לא להופיע לעבודה כלל.

איך עובדים מולו?

הציבו לו גבולות ברורים מאוד - אל תספקו מידע אישי על עצמכם, אל תשאירו חפצים אישיים או את סיסמת המחשב גלויים. כל מה שתגלו לו ישמש נגדכם.

אל תחושו כי אתם היחידים הנפגעים ממנו: בדקו מול קולגות שאתם סומכים עליהם מה הן תחושותיהם. רוב הסיכויים שהוא כבר שרף גשרים מאחוריו ופגע בעובדים ואפילו במנהלים אחרים. ביכולתכם לבקש עזרה אם הארגון מפעיל ייעוץ ארגוני, כדי שיסייע בהתמודדות יעילה מולו.

תעדו את כל מעשי העוול שלו, כדי שיהיה לכם תירוץ להצדיק בפני המעסיק את נקיטת הפעולה מצדכם במידת הצורך.